Referentiefuncties Groothandel in Bloembollen

Functiecategorie

Functieschaal

Leidinggevend


Medewerker verkoop binnendienst

Functiecontext

Functie komt voor in middelgrote tot grote groothandelsbedrijven en ondersteunt verkopers (buitendienst) in het administratief en commercieel proces.

Organisatie

  • Rapporteert aan: directie of hoofd verkoop
  • Geeft leiding aan: niet van toepassing

Functiedoel

Ondersteunen van de verkoopbuitendienst door offerteverstrekking, afhandeling van orders en onderhouden van communicatie tussen klanten en verkoopbuitendienst.

Resultaat­gebieden Kernactiviteiten Resultaatcriteria
Order­plaatsing
  • verwerken van opgaven van verkopers en telefonische aanvragen door klanten
  • vaststellen van prijs, levertijd, leveringsvoorwaarden o.b.v. lopende jaarcontracten en vaste prijzen
  • aanvullen van ontbrekende gegevens waarnodig navragen bij verkopers
  • opstellen van de offerte (incl. leveringscondities) en waarnodig toelichten
  • invoeren van offertegegevens per klant
  • navragen bij afnemers en/of contact opnemen met de verkopers over uitstaande offertes
  • juistheid en correctheid van afhandeling van aanvragen
  • inhoudelijke juistheid van offertes
  • klanttevredenheid inzake follow-up
Gereali­seerde order­uitvoering
  • controleren, completeren en invoeren van ordergegevens in het systeem t.b.v. verdere afhandeling door administratie
  • volgen van de orderafwikkeling a.d.h.v. planningsoverzichten, expeditiegegevens e.d., signaleren en melden van dreigende afwijkingen aan leidinggevende of verkoopbuitendienst
  • bijhouden van klantgegevens in het klantenbestand
  • verzamelen van relevante informatie en maken van overzichten t.b.v. administratie, boekhouding, verkoopbuitendienst en leidinggevende
  • juistheid en volledigheid van gegevensinvoer
  • tijdigheid melden van afwijkingen
  • actualiteit van klantenbestand
  • helderheid en tijdigheid van verstrekte informatie en overzichten
Verleende onder­steuning van de buiten­dienst
  • verstrekken van telefonische informatie aan (potentiĆ«le) klanten over bedrijf en producten en versturen van brochures
  • inplannen van bezoekafspraken t.b.v. verkoopbuitendienst bij bestaande en nieuwe klanten
  • doorgeven van boodschappen, klachten en bijzonderheden aan de klant en verkoopbuitendienst
  • deelnemen aan vergaderingen, maken van een vergaderverslag en verstrekken van informatie over lopende zaken
  • tijdigheid en juistheid van informatieverstrekking
  • correctheid van informatieverstrekking/klantvri endelijkheid
  • efficiency en juistheid van geplande afspraken

Werkgerelateerde bezwaren

  • Eenzijdige houding en belasting van oog- en rugspieren bij het werken met beeldscherm (ca. 2 uur p.d.).